Import z Chin stanowi jeden z najważniejszych napędów w polskiej gospodarce. Właściciele różnego rodzaju firm współpracują szeroko z przedsiębiorstwami z dalekich krajów Azji. Na samym początku importowanie z Chin może wydawać się nieco trudne, a jego opłacalność jest nierzadko kwestionowana. Jak jest naprawdę?
Chiny są liderem, jeśli chodzi o azjatyckie kierunki polskich przedsiębiorców. Potęga gospodarcza pochodząca z Azji Środkowej przoduje także w ogólnych zestawieniach handlowych. Powyższe dane pokazują, że importerzy z Polski traktują Chiny jako bardzo dobry rynek, ale także sami Chińczycy dużo częściej inwestują na naszym rodzimym rynku.
Rozeznanie na rynku stanowi klucz do sukcesu
Handel kontynentalny jest związany z różnymi obowiązkami, które spadają na importera. Podstawą będzie wyszukanie (na szerokim rynku Chińskim) partnera, który będzie stałym i wiarygodnym kontrahentem biznesowym. Powinien on zapewnić dostęp do towaru doskonałej jakości (adekwatnej oczywiście do ceny), całej dokumentacji, jak i sprawnego, wiarygodnego i oczywiście szybkiego transportu.
Bardzo istotnym, a zarazem bagatelizowanym działaniem będzie sprawdzenie wybranego kontrahenta pod kątem opinii na jego temat pośród klientów. Te dostępne są na ogół w internecie. Przydatne może być także zasięgnięcie rady u doświadczonych importerów z chińskiego rynku. Nikt oczywiście nie zagwarantuje nam w pełni profesjonalnej transakcji, niemniej z takim zasobem informacji trudniej będzie nam się ,,naciąć”.
Dobry kontrahent to przede wszystkim opłacalność
Sprowadzanie towaru z Chin będzie nadal się opłacało, jeśli nasz partner biznesowy będzie wiarygodny. Wyprodukowane w Azji rzeczy są tanie, a ich jakość szybko się poprawia. Mając właściwy rynek zbytu można manewrować handlem w taki sposób, ażeby marża produktowa była dla nas korzystna.
Warto mieć na uwadze, że koszty towaru nie będą jedynym wydatkiem, który poniesie przedsiębiorca. Przede wszystkim, w związku z położeniem Państwa Środka, import z Chin podlega ocleniu. Ponadto obowiązek importera stanowić będzie kontrolowanie podatku VAT, jak i dbanie o to, żeby dostarczane dokumenty (chociażby faktury) były łatwe do przetłumaczenia i pokazania w razie kontroli skarbowej.