biznes

Czym powinny zajmować się osoby z zespołów sprzedażowych? Rzecz jasna, aktywną sprzedażą. Niestety, statystycznie aż 2/3 czasu osób odpowiedzialnych za pozyskiwanie nowych klientów czy prowadzenie transakcji pochłaniają obowiązki, które w żaden sposób nie przynoszą firmie korzyści finansowych. W wyniku tego aż 60% handlowców boi się, że nie spełni założonych celów sprzedażowych na dany rok. Spraw, by osoby odpowiedzialne za sprzedaż odzyskały cenny czas na pozyskiwanie klientów – wiele mozolnych czynności da się zautomatyzować!

Zadania realizowane przez osoby odpowiedzialne za sprzedaż mogą niemiło zaskoczyć. Wbrew pozorom do najbardziej czasochłonnych obowiązków nie należy pozyskiwanie nowych odbiorców czy badanie trendów sprzedażowych. Badanie „States of Sales” pokazuje, że 78% nabywców B2C oczekuje od handlowców lojalności, wysokich kompetencji i indywidualnego podejścia, natomiast dla B2B podobne wymagania stawia aż 82% odbiorców. Żyjemy w czasach, gdzie cała uwaga powinna być zorientowana na klienta, a każda prezentowana oferta idealnie dopasowana do jego potrzeb. Ta zasada dotyczy każdej firmy, bez względu na branżę.

Niezdecydowanie, wysokie oczekiwania i zmienność wymagań leadów sprawiły, że większość przedsiębiorstw postanowiło skupić się jeszcze bardziej na zarządzaniu relacjami z klientem. Nietrudno wyobrazić sobie, jak czasochłonnym i wymagającym uwagi zajęciem stała się dla handlowców opieka nad konsumentem. Odpisywanie na maile, aktualizowanie tabel i informacji o klientach pozapisywanych w różnych miejscach oraz mozolne przeszukiwanie notatek to zadania, które niepotrzebnie zabierają mnóstwo czasu Twoim pracownikom. Mamy jednak dobrą wiadomość – wszystkie te czynności da się przyspieszyć.

Lepsze zarządzanie w firmie

W dobie cyfryzacji i coraz sprawniejszych narzędzi technologicznych warto wykorzystywać innowacyjne rozwiązania, które znalazły szerokie zastosowanie w sprzedaży. Jak wynika ze statystyk, w ciągu ostatnich 3 lat aż 60% osób odpowiedzialnych za sprzedaż zredukowała liczbę osobistych spotkań z leadami, decydując się na kontakt przez witrualny. Jednocześnie czas spędzony przy urządzeniach pozwalających na taką komunikację (komputer, smartfon, tablet), zwiększył się aż o 320%. Prezentowane rozwiązanie to ogromna szansa na zwiększenie produktywności pracowników i oszczędność pieniędzy. Wirtualny kontakt na pewno jest szybszy i tańszy, choć wśród wielu może budzić pewne obawy – czy na pewno jego jakość jest tak samo wysoka, jak w przypadku spotkania twarzą w twarz? Jak się okazuje, używane do zarządzania relacjami systemy CRM nie tylko pomagają zadbać o jakość kontaktów, ale również dbają o perfekcyjną organizację i zwiększają skuteczność negocjacji.

Jednym z najważniejszych czynników wpływających na rozwój firmy jest zarządzanie. Umiejętne rozdzielanie zadań, praca nad organizacją obowiązków i stosowanie nowoczesnych narzędzi, które pozwalają na bieżąco śledzić statystyki i raporty, na pewno przyczynią się do zwiększenia efektywności pracowników.

Wykorzystaj technologię

Systemy CRM z roku na rok zyskują na popularności. Automatyzacja, która znalazła szerokie zastosowanie w procesach sprzedażowych, przyczynia się do poprawy wyników niemal na każdym etapie. Firma Gartner zdefiniowała systemy SFA, czyli Sales Force Automation, jako najbardziej pomocne przy prowadzeniu aktywnej sprzedaży. Najczęściej są one wykorzystywane do:

– obsługi klientów i komunikacji,

– zarządzania relacjami z partnerami biznesowymi,

– tworzenia raportów,

– prognozowania wyników,

– analizowania sprzedaży,

– zarządzania pracownikami.

Kiedy technologia idzie naprzód, warto nadążać za coraz nowszymi rozwiązaniami. Niestety, nadal w wielu firmach stosuje się tradycyjne, powolne metody organizacji pracy czy zarządzania klintami. Według badań Forrester Research, aż 3/4 procesów sprzedażowych nadal nie jest zautomatyzowanych. Dodatkowo aż 61% osób zajmujących się sprzedażą musi w codziennej pracy używać 4 lub więcej systemów.

W celu zapewnienia obsługi klienta na najwyższym poziomie, warto skorzystać z profilu 360 stopni. Buduje się go na bazie zebranych z kilku działów informacji o danej osobie. W chwili obecnej zaledwie 49% handlowców korzysta ze zintegrowanych systemów, dzięki którym każdy pracownik ma taki sam dostęp do danych o odbiorcach.

Postaw na skuteczność

Czy wiesz, że wprowadzenie do firmy systemu zarządzania relacjami z klientem przynosi średnio 25-procentowe zwiększenie przychodów i podnosi skuteczność transakcji aż o 26%? Najpopularniejszym i najczęściej wybieranym systemem CRM jest Salesforce, który udostępniając wiele narzędzi w obszarze jednej platformy, zrewolucjonizował zarządzanie relacjami i organizację pracy w firmach. Możliwość wyboru najodpowiedniejszych dla naszej firmy funkcjonalności i ogromne wsparcie techniczne sprawiły, że Salesforce odniósł ogromny sukces jako oprogramowanie wykorzystywane w codziennych obowiązkach pracowników.

Wśród narzędzi na które warto zwrócić uwagę szczególnie polecamy Salesforce Sales Cloud, który pomoże zautomatyzować poszczególne etapy procesu sprzedaży. To innowacyjne rozwiązanie, które wspiera zespoły sprzedażowe m.in. trafnymi prognozami i podpowiedziami podczas obsługi klienta. Optymalizacja ścieżki sprzedażowej gwarantuje większe zadowolenie leadów i oszczędność czasu pracownika. Warto zauważyć, że automatyzacja nie oznacza spadku jakości usług – wręcz przeciwnie. Narzędzie Salesforce Sales Cloud na każdym etapie dba o indywidualne podejście do klienta. Wśród zalet tego rozwiązania często wymienia się również dostępność w chmurze. Pracownicy mogą korzystać z narzędzia z dowolnego urządzenia podłączonego do internetu.

Przygotuj się na rewolucję

W zarządzaniu firmą wyjątkowo ważne jest nadążanie za zmianami i stosowanie najleszych narzędzi, jakie oferuje rynek. Choć wiele osób na myśl o wprowadzeniu do sprzedaży sztucznej inteligencji czuje niepewność, warto przyglądać się najnowszym trendom i wynikom rewolucyjnych rozwiązań. Według prognoz, do roku 2020 wykorzystanie AI w zarządzaniu sprzedażą ma wzrosnąć aż o 155%! Wykrywanie szans sprzedażowych i przetwarzanie informacji przyniosło zaskakujące wyniki sprzedażowe wielu firmom. Z kolei wymieniony wcześniej raport „State of Sales” pokazał, że wprowadzenie sztucznej inteligencji do firm sprzedażowych nie powoduje redukcji etatów, a wręcz przeciwnie – przyczynia się do jego zwiększenia. Przez ostatnie 2 lata, przy wzroście sprzedaży na poziomie 6%, średnio zatrudnienie wzrosło o 7%. Może czas na zmiany?

Podsumowanie

Codzienne zadania handlowców bywają bardzo zróżnicowane, dlatego aby móc maksymalnie wykorzystać potencjał pracowników, warto zapewnić im wsparcie w każdym możliwym obszarze. Decydując się na wdrożenie systemu CRM w swojej firmie mamy realną szansę na znaczne przyspieszenie procesów sprzedażowych i poprawę jakości obsługi klienta. Jeśli jesteś zainteresowany najnowszymi produktami wspomagającymi sprzedaż, np. Salesforce Einstein Analytics lub innymi narzędziami z oferty, skontaktuj się z doradcami Craftware.

Dodaj komentarz