System zarządzania jakością ISO 9001 wydaje się dziś niezastąpiony. Jego wdrożenie niesie ze sobą wiele nieocenionych korzyści, jak np. poprawa jakości oferowanych produktów czy zwiększenie satysfakcji klienta z przeprowadzonej transakcji. Jakie spełnia założenia oraz wymagania? Dowiesz się tego z naszego artykułu. Zapraszamy do czytania!
Założenia ISO 9001
System zarządzania jakością ISO 9001 ma spełniać następujące założenia:
- Fokus na klienta – w taki sposób, by wziąć pod uwagę przede wszystkim jego potrzeby i przeanalizować, jak można najlepiej je spełnić.
Przywództwo (przy jednoczesnej maksymalnej pracy wszystkich pracowników) – kadra zarządzająca jest organem wyznaczającym cel i strategię działania firmy. Ponadto jej zadaniem jest ciągła i efektywna motywacja mająca na celu zwiększenie zaangażowania wśród pracowników. Tym samym wszyscy pracują najefektywniej, a to przekłada się na same benefity dla firmy. - Strategia oparta na procesach – wszystkie procesy zachodzące wewnątrz firmy muszą być traktowane jako spójne i oddziałujące na siebie, tworząc jeden organizm.
- Działania poprawiające zadowolenie klienta – ważne, by ów czynności były wykonywane w sposób ciągły i regularny, np. audyt wewnętrzny normy ISO 9001.
- Decyzje oparte na doświadczeniu – podczas ich podejmowania trzeba opierać się na sprawdzonych i rzetelnych przesłankach.
- Dobre kontakty z dostawcami – firma i jej dostawcy powinni podchodzić do siebie jako równi sobie partnerzy i robić wszystko, by współpraca była jak najefektywniejsza. Ważne, by przynosiła obustronną korzyść.
Wymagania ISO 9001
Norma ISO 9001:2008 bezpośrednio podaje następujące obszary wymagań:
- odpowiedzialność kierownictwa,
- zarządzanie zasobami i procesami,
- identyfikacja i pomiary procesów,
- analiza i doskonalenie.
Powyższe wymagania można jeszcze rozdrobnić na takie jak m.in. identyfikacja wyrobu, status kontroli i badań czy działania zapobiegawcze.
Aby sprawdzić, czy powyższe wymagania zostały spełnione, należy zwrócić uwagę na:
- przejrzystość procesów produkcyjnych, zarządczych i metod pracy,
- łatwość komunikacji,
- konkretną delegację obowiązków różnorodnych pod względem stopnia ważności,
- skrupulatną kontrolę wszystkich dokumentów,
- efektywne i dobrze dopasowane do profilu pracownika kursy.